Eräänä päivänä koulussa, pintakäsittelin Hannun mersun umpiot. Umpiot, elikkä siis etuvalot tunnetummin, oli sameat ja muutenkin vähän kulahtaneet. Peittelin mersun Joanniinan kanssa, muovilla ylitte ja konehuoneeseen vähän paperia ja teipit ja paperit umpioiden ympärille ja niimpäin pois. Rasvapesin umpiot ja aloitin p1000 vesihionnalla. En ennen ollut vesihionu mitään, mutta ei se ollut sen kummallisempaa. Vettä vaan ämpäriin viereen ja piti vahtia, että pinta pysyy märkänä. Hannu sano, että kun kuivaa vähän paperilla niin näkee onko pinta hyvä.
![]() |
Niistä tuli tietysti matat |
![]() |
Tällä mä siis tarkistin |
![]() |
Pyyhkimisen jälkeen umpio näytti hetken tältä |
Kun umpiot oli mun mielestä hiottu, etsin Lechelin pienen salkun, jossa on neljä lasipulloo. No, mä sitten löysin kyseisen salkun. Ohjeista piti lukea, miten umpiot vielä puhdistetaan ja kuinka pinnoitelakka sekoitetaan. Sekoitin lakan ohjeiden mukaisesti ensin sekoituskippoon ja siitä vesivärisuodattimen läpi oman ruiskun kannuun. Elikkä perusainetta, eli partikkelia tuli 50g ja ohentajaa ja kovettajaa 1:2, eli 25g ja 25g. Kun sain aineen sekoiteltua kävin vielä putsaamassa umpiot.
![]() |
Näistä aineista sekoitettiin lakka. Oikean puoleisin oli puhdistusaine |
Huusin Hannun paikalle, jolloin Hannu näytti kuinka umpiot ruiskutetaan. En saanu ite ruiskuttaa, koska oli tärkeetä, ettei pinnoite valu, koska se on kauhean työlästä sitten korjata. Ensin Hannu laittoi ohuemman kerroksen, elikkä ei heti märäks, 30-40 sekunnin kuluttua toinen märkä kerros (varmaan just siks, ettei pääse valumaan). Kun lakka oli ruiskutettu, infrapunakuivatus 10-15 minuuttia ja valmis. Tsädääm.
![]() |
Kuivatus käynnissä |
Mun mielestä niistä tuli hyvät siihen nähden mitä ne oli. Roskiakaan ei hirveemmin ilmennyt vaikka ruiskutettiinkin hallin puolella.
-Kia kiittää ja kuittaa
-Kia kiittää ja kuittaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti