Hejdå alla!
Elikkäs, teen muistiinpanoja ja tämmöstä katsastustarkastuksesta. Mulla on huomenna näyttö tästä aiheesta ja teen sen omaan autoon, jotta saan vähä osviittaa, että mitä kaikkee tarvii tehä, ennen kun lähen sitä oikeelle leimamiehelle näyttää leiman kiilto silmissä :)
Me saadaan koululta tälläset katsastustarkastuslomakkeet mihin merkitään kaikki viat, ja kun tässä on vaan näitä kohtia kuten "valmistajan kilpi" niin kirjottelen mitä mikäkin meinaa ja mitä siitä tarvii tarkastaa.
1) tunnistaminen:
-rekisterikilvet tulee löytyä edestä ja takaa, sekä niiden tulee vastata rekisteröintitodistukseen merkittyyn rekisterinumeroon
-auton valmistenumeron tulee vastata rekisteröintitodistukseen merkittyyn valmistenumeroon, löytyy yleensä auton tuulilasin alareunasta. Voi olla myös konehuoneessa tarralla tai muualla autossa
-paperit tulee muutenkin olla kunnossa ja vakuutukset maksettuna ja niimpäinpois
2) jarrujärjestelmä
-jarrupolkimessa ei saa olla rispaantumia ja tulee muutenkin tuntua normaalilta
-dynamotestissä jarruvoimat tulee olla riittävät ja niiden erot eivät saa ylittää määrättyjä arvoja. Elikkä siis lasketaan mitä jarruvoimien tulisi olla, m x g x 0,5 x 0,6 / 0,4, eli auton massa kerrottuna painovoimalla (9,81 m/s2), kerrottuna 0,5 (sama kuin jaettuna kahdella), kerrottuna etuakselin osiolla kokonaismäärästä eli 0,6 tai taka-akselin osiolla 0,4. Sitten tästä saaduista tuloksista vähennetään jarrudynamon antamat arvot, ja näin voidaan päätellä niiden riittävyys.
-jarruvoimien erot lasketaan etu- ja taka-akseleiden välillä erikseen, elikkä oikea jarru vs vasen jarru. Etu- ja taka-akseleiden erot saavat olla maksimissaan 30%
-seisontajarrun riittävyys lasketaan myös, m x g x 0,2, elikkä auton massa kerrottuna painovoimalla (9,81 m/s2) kerrottuna 0,2. Ja eroa oikean ja vasemman jarrun välillä saa olla maksimissaan 70%
3) valot ja sähkölaitteet
-kaikkien autoon asennettujen valojen kuuluu toimia
-lähi- ja kaukovalot, etu- ja takavalot (parkkivalot), lisävalot (sumuvalot), jarruvalot, peruutusvalot, rekisterikilven valot, vilkut ja hätävilkut, sisätilanvalot, heijastimet ja äänimerkinantolaite (töötti)
-lisäksi etuvalot tulee olla oikein suunnattu ja niiden mahdollisten korkeudensäätölaitteiden tulee toimia
-tähän skaalaan kuuluu myös tarkistaa akun kiinnitys, se tulee olla jykevästi kiinnitetty ja johtimien tulee olla kunnossa
4) alusta ja kori
-jarruletkut/-putket eivät saa vuotaa, polttoainejärjestelmä ei saa vuotaa ja muitakaan öljyvuotoja ei saa näkyä
-pintaruostevaurioita saa olla, mutta puhkiruostumisista tulee korjauskehotus, tarkistuskohteina mm runko, akselistojen kiinnityspalkit, kori ym alustan ja korin rakenteet
-pakoputkisto tulee olla kiinnitetty kunnolla
-mahdollisten suojarakenteiden tulee olla kunnossa, mm suojakumit tulee tarkistaa rispaantumien ja halkeamien varalta
5) akselistot, pyörät ja jousitus
-elikkä tähän kohtaan tarkistetaan uudestaan etu- ja taka-akselistot ja muu akselisto
-jousitus ja iskunvaimennus, auto ajetaan katsastuskonttorilla testerillä, että ovatko jouset ja iskarit ovat kunnossa; itse tarkistan, onko jousissa murtumia (yleensä jousen yläpäässä)
-renkaat ja vanteet; renkaiden ja vanteiden tulee olla papereiden mukaiset (eli mitkä tahansa pyörät eivät käy), vanteissa ei saa olla murtumia, ja renkaissa tulee olla riittävästi kulutuspintaa jäljellä (kesärenkaissa tulee olla 1,6 mm ja talvirenkaissa 3 mm kulutuspintaa jäljellä) ja nastarenkaissa tulee olla n. yli puolet nastoista paikoillaan, myös rengaspaineet tulee olla kunnossa
-pyörissä ei saa olla välystä; eli jos pyörää heiluttaessa vaakasuunnassa tuntuu välystä,
raidetangonpää on väljä ja jos heiluttaessa pystysuunnassa tuntuu välystä, pyöränlaakeri on väljä
6) ympäristöhaitat
-auto ei saa olla liian meluisa
-auto ei saa vuotaa öljyä
-autoon tehdään pakokaasumittaus, jos se on 1978-vuonna valmistettu tai uudempi. Koululla oleva pakokaasumittari kertoo heti, onko auton päästöt kunnossa vai ei. CO:n tulee olla 0,2 % tai vähemmän, HC:n 100 ppm ja O2:ta 5 tai vähemmän ja CO2:ta ööh ... Skipataan tämä kohta :D Kopioin autowikistä kuvan, mitä se sanoo näistä asioista:
-myös 2001-vuonna valmistettuihin ja siitä uudempiin autoihin tehään OBD-mittaus, jossa tarkistetaan palaako autossa vikakoodeja
7) ohjauslaitteet
-ohjaukseen liittyvät ohjausnivelet ja tangot tulee olla kunnossa ja niissä ei saa esiintyä välyksiä ja suojakumeissa ei saa olla halkeamia tai rispaantumia
-ohjausvaihde tarkastetaan myös, ohjausvaihde on väljä, jos ratti heiluu, mutta renkaat pysyvät paikoilaan
-koeajossa testataan myös puoltaako ohjaus jompaan kumpaan suuntaan
-myös ohjaustehostimen tulee olla kunnossa, jos autoon on sellainen asennettu
8) muut varusteet
-turvavöissä ei saa esiintyä rispaantumia ja ne ei saa olla kierteillä, turvavöiden tulee lukkiutua, niin soljesta, kuin kolarin sattuessa kelan päästä
-kytkentälaitteet; mm vetokoukku tulee olla kunnolla kiinnitetty
-varoituskolmio tulee olla auton takaluukussa
-nopeuskilpi, eli jos autolla saa esim ajaa maksimissaan kaheksaakymppiä, autossa tulee olla kaheksankympin lätkä näkyvissä
-muut laitteet ja varusteet, elikkä mahdollinen suksipoksi tai pyöräteline tulee olla kunnolla kiinnitetty
-moottorin tulee olla normaalin kuuloinen ja niimpäinpois
-lukkolaite ja luvattoman käytönesto, eli lukkojen ja rattilukon tulee toimia
9) koeajo ja näkyvyys
-tuulilasi ja puhdistuslaitteet tulee olla kunnossa. Tuulilasissa saa olla särö/ halkeama noin kymmenen sentin sisällä reunoissa, mutta näkökentässä ei saa olla halkeamia. Pyyhkijöiden tulee toimia ja pissapojan tulee toimia
-muut ikkunat, elikkä muidenkin ikkunoidenkin tulee olla paikallaan ja toimia (vaikka oikeesti kukaan konttorimies ei kokeile kaikkien ikkunoiden toimivuutta)
-peilien tulee olla ehjät ja niistä kuuluu näkyä jotain
-näkökentässä ei saa olla esteitä, eli taustapeilissä ei saa olla roikkuvia esineitä, kuten wunderbaumia tai vastaavia
-koeajolla tarkistetaan mittariston kunto ja muut mittarit, eli mahdolliset ajopiirturit ja nopeudenrajottimet ja hallintalaitteet; eli ilmastoinnit ja viikset ja sen sellaset
-myös korin sisustus tulee olla kunnossa
NOIN! Elikkä nää on mun itse tekemiä muistiinpanoja, joten näiden todenperäisyydestä en mee takuisiin, jos joku erehtyy näitä hyödyntämään:)
-Kia kiittää ja kuittaa! Saa nähä miten katsastustarkastusnäyttö menee..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti