perjantai 12. syyskuuta 2014

Cabas-laskutusjärjestelmä, muovin hitsaamista

Hej!

Noniin, ajattelin käydä nyt läpi vähän teoriaa läpi Cabas-laskutusjärjestelmästäja muovikorjauksesta, mitä ollaan tälläviikolla käyty läpi. Aloitetaan vaikka Cabaksesta!
   Elikkä Cabas on uusi laskutusjärjestelmä, mikä toimii vakuutusyhtiöiden ja korjaamoiden välillä. Cabakseen voi tehdä korjausarviointilaskelmia, jotka lähetetään sitten vakuutusyhtiölle ja vakuutusyhtiö voi laittaa vastaukseen, että hinnat ovat liikaa tai eivät muuten hyväksy kyseistä korjausehdotusta ja näin edespäin. Vakuutusyhtiöt ja korjaamot voivat siis keskenään sopia kyseisen työn kuluista ja kustannuksista. Cabas-laskutusjärjestelmä on ruotsalaisten tutkijoiden rakentama, jossa on erimerkkisien, -mallisien ja -vuotisien autojen mitat ja kaikki. Cabas laskee autolle korjausarvion eri pinta-alojen ja materiaalikustannusten perusteella. Cabakseen kun luo työmääräyksen, korjaamolla määritetään itse eri tuntivelotukset (korikorjaus-, muovikorjaus-, ja maalaushinnat) ja materiaalikustannukset euroa/neliömetri. Tämän jälkeen Cabaksessa selvitetään vakuutusyhtiölle korjauksen syy, onko kyseessä ollut luonnonilmiö, kolari, ilkivalta jne ja kuka on auton omistaja/ haltija ja kuka korjauksen maksaa. Autosta määritellään rekisterinumero, merkki, malli, vuosimalli ja onko maali 2- vai 3-kerrosmaalaus. Cabaksessa määritellään vaurioalueet, esimerkiksi vasen etuovi tai vaikka vasen takalokasuoja, jonka pinta-alan Cabas laskee järjestelmän arvojen mukaan. Cabas-laskutusjärjestelmässä on myös työtunnit jaksotettuina, elikkä on määrätty aika, kuinka kauan esimerkiksi sen vasemman etuoven oikasuun/ maalaukseen käytetään aikaa (aikaa siis mistä maksetaan palkkaa). 
   Kyseisen järjestelmän ansiosta asiakas/ vakuutusyhtiö maksaa juuri ja tasan vain siitä korjauksesta. Korjaamot suoraan sanottuna eivät mitenkään pysty veloittamaan asiakkaalta ylimääräistä. Cabaksessa on myös mahdollista määrittää itse pinta-ala niin sanottuna lisätyönä. Elikkä esimerkiksi, jos halutaan vain puolet etuovesta maalata ja Cabas tarjoaa vain koko etuoven maalausta, voidaan tehdä lisätyö, johon kirjoitetaan "oikea etuovi alaosa" ja määritellään pinta-ala. Cabakseen myös merkitään onko kyseessä irto-osa, uusi pelti, vanha pelti vai muovikorjaus. Ja kaikkien näiden erilaisten muuttujien mukaan Cabas laskee korjaukselle hinnan. 
   Ja koska Cabas on niin laaja ja uusi järjestelmä, sitä on hirveän vaikea yrittää selittää, kuinka se toimii ja mitä kaikkee tulee ottaa huomioon. Laskimme ystäväni Jennan kanssa koulussa olevalle Ford Mondeolle laskutusarvion. Vaurioalueita oli helmat, oikean puolen ovien alareunat ja vasemman puolen etulokasuoja. Ja kyseessä oli ruostevaurioita, jotka asiakas maksaa itse. Ensimmäinen kerta Cabaksen kanssa ei sujunut niin hyvin. 

Tämä ilmoitus siis siksi, kun emme olleet määrittäneet muovikorjaukselle tuntiveloitushintaa
   Jonkun aikaa saimme plärätä, että saimme oikean laskutusarvion tehtyä. Piti myös välillä käydä taas autolla katsomassa, missä kaikkialla sitä vaurioo nyt olikaan. Esimerkiksi kaikkiin osiin piti merkitä ruostesuojaukset, sisäpielet ja vanhat pellit sun muut. Ensimmäisellä yrityksellä saimme hinnaksi yli 1600 euroa, vaikka laskutus sisälsi vain maalauksen. Koripuolen korjauksia emme merkinneet ollenkaan. Sitten poistimme ovia ja veloitimme ne lisätöiden kautta pienemmiltä pinta-aloita, sillä koko ovea ei tarvinnut maalata. Sitten otimme myös kynnyspeltien sisäpielet pois, elikkä kynnyspellit tehtiin vain ulospäin näkyviltä alueilta. Jonka jälkeen maalauksen hinnaksi muodostui reilu 800 euroa. Eli puolet vähemmän kuin aikasemmin. Mielestäni silti hirveän paljon, kun ottaa huomioon, että koulullamme tuntiveloitus on n. kaksi-kolme kertaa vähemmän, mitä oikealla korjaamolla. Maalauserittelystä näkee, mistä suuri hinta muodostui ja se muodostui suurimmaksi osaksi työtunneista. Sisäpielien tekemiseen menee monta työtuntia. Siinä pieni pläjäys Cabas-laskutusjärjestelmästä. 

   Sitten voisin edetä muovikorjaukseen. Tai oikeastaan, muovihitsaukseen. Kävimme koulussa läpi muutamia videoita muovihitsauksesta ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ennen muovihitsausta. Ensinnäkin vaurioalueelta tulee poistaa kaikki maalit. Maalien poiston jälkeen kolvilla heftasimme halkeaman yhteen. Heftaaminen oli minulle täysin uusi sana, siinä siis kuumennetaan muovia niin että se sulaa yhteen paikoittain. Myöhemmin kuvia. Videoilla halkeaman reunat loivennettiin, niinkuin liimaamisessa, mutta Kettunen oli sitämieltä, että siitä ei ole mitään hyötyä. Joten emme siis loiventaneet reunoja. Heftaamisen jälkeen otetaan muovihitsilisäainelankatsydeemiä, en nyt muista tarkalleen millä nimellä sitä kutsuttiin. Kuumailmapuhaltimesta säädetään haluttu lämpötila ja halkeaman ympäriltä kuumennetaan ja lisäainetta kuumennetaan. Kun lisäaine alkaa taittua, se lätätään kiinni halkeamaan ja lämmöllä sulatetaan halkeaman muovia ja "hitsilankaa" ja sitten vain taiteillaan halkeama umpeen. Ja koska selityksestäni ei varmaan ihan ymmärrä, tueksi kuvia: 

Sluibasimme myös maalien hionnan kautta, koska harjoitus
Muovihitsaus saatetaan päätökseensä
 Pahoittelen, että kuvia on vain kaksi. Mutta ylemmässä kuvassa ainakin näkyy heftauspisteitäkin.
Muovihitsausta suositellaan molemmin puolin tehtäväksi, jos mahdollista. Muovihitsauskaan ei ole helppoa, kaikkea muovia ei voi hitsata ja korjaajan tulee tietää, mikä muovi on kyseessä, jotta osaa valita sille oikean hitsilangan ja lämpötilan. 

Tässä osa koulumme muovihitsilangoista
Lisäksi pitää tietää lyhenteet, kuten PC, ABS, PA jne. Mä en muista enää ensimmäistäkään. Mutta näistäkin on olemassa taulukoita. Meillekkin esiteltiin taulukko, jossa näkyi eri muoveja ja mitä korjausmenetelmiä niille suositeltiin. Muovia voi korjata myös siis niittaamalla, liimaamalla, korjausmatolla jne. Muovihitsaus on vain yksi osa-alue muovikorjauksesta. Muovin liimaamisesta mielestäni olenkin kertonut, kun tein ne eräät puskurit, joissa oli halkeamia. Mutta se muovihitsaamisesta. 

-Kia kiittää ja kuittaa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti