Mun tarvis ehkä lopettaa nää ruotsalaiset tervehdykset, kun alkaa sanavarasto hiipuun ja tarvii hyviä viikonloppuja toivottaa maanantai-iltana.. No, ties vaikka joku lukis tätä just viikonloppuna. Mutta, asiaan->
Elikkä viime viikolla alotettiin Hannun kurssia pohjatyöt-1 jaja saatiin jokainen omat harjotuslokarit/-nokkapellit ja siihen piti tehdä pohjatyöt sillain miten ne nyt osaisi tehdä. Hannu ei antanu neuvoja. Olin aika kujalla, että miten tässä nyt tulisi toimia..
Nappasin tämmösen entiedä-minkä-auton-lokarin;
![]() |
Tässä tää ei ees näytä niin pahalta. |
![]() |
Pinta oli lähestulkoon aivan täynnä tällästä naarmua peltiin asti. |
![]() |
Päivän päätteeksi lokari näytti tältä |
Seuraavana päivänä Hannu tuli näyttään, kuinka kantissa olevat lommot kitataan. Elikkä kantin reunaan pistettiin maalarinteippiä, jotta siitä saatiin suora, ihan reippaan kokoselle alueelle. Kittiä rutkasti ja teippi irti. Kitin kuivumisen jälkeen teippi toiselle puolelle kanttia ja lisää kittiä. Kitin kuivumisen jälkeen hiotaan molemmat reunat suoriksi, kantti jää teräväks, jonka jälkeen se sitten hiotaan käsipaperilla (eli siis hiomapaperilla, joka on kädessä, ei suinkaan millään käsikäsipaperilla, mitä saadaan vessasta) pyöreeksi. Tällänen siitä kantista tuli:
![]() |
Ompa fiksusti kuvattu kun koko kanttia ei oikein edes erota... Hyvä Kia!! |
Vaihdoin myös paperin p240:seen ja edelleen kittasin ja hion naarmuja ja lommoja. Ja sitten kun oli näitä tämmösiä kaikenmaailman kohoumia, nii ne naputeltiin lommolle. Meinasin ensin ottaa vastinpalan, mutta Hannu sano, että riittää kun tukee kädellä takapuolelta ja rohkeesti vaa lommolle. Lommo sitten kitattiin. Kittaamisen jälkeen piti kattoo, että kitistä ei jää selkeetä reunaa, vaan se ikäänkuin häviää maalipinnan sekaan, koska kitti vielä vähän turpoo ja jos siitä näkyy selkee reuna niin se jää näkyviin myös maalipinnassakin. Ja koska mä olin niin ahkera hioon ja kittaan paria lommoo yhen toisen kantin liepeiltä, niin hion sen kantinki melkein suoraks.. Opettelin sitten siihen kantin kittaamista. Teippiä toiselle puolelle, kittiä, teippi irti, teippi toiselle puolelle, kittiä ja teippi irti. Kuivumisen jälkeen Juhana näytti kuinka ja mihin suuntaan hiotaan ja mihin kohtaan kannattaan lossissa keskittää painoo, ettei hio sitä juurikitattua kanttia pois, vaan ne ylimääräset sieltä reunoilta/ympäriltä. Ja näin omasta mielestä mun tekemästä kantista tuli jopa aika hyvä:
![]() |
Nyt sit joku oikee automaalari kattoo ja nauraa... |
![]() |
Tältä se sit jokseenkin näytti. |
![]() |
Alas selitän tarkemmin! |
Hiomavärit sekoitettiin ite. Ja hiomaväreistä sen verran, että ne joille oli tulossa tumma pinta, ruiskutti tummemman hiomavärin ja ne taas kelle tuli vaalee pinta, ruiskutti vaaleemman hiomavärin. Loogista. Tavallaan. Jokainen sekotti siis oman värinsä itse, ihan vaan harjotuksen vuoksi, normaalisti sekoitettaisiin yksi (tai no, kaksi eri sävyistä) hiomaväri yhteen purkkiin ja kaikki käyttäisi samaa, taloudellisempaa muunmuassa. Perusväriä, eli partikkelia tuli meille lokarilaisille 150ml ja konepeltiläisille 200ml ja kovettaja sekotettiin 1:7:llä ja 20% ohentaja.
![]() |
Tässä luokkatoverini sekoittavat värejään |
Tämän jälkeen ruiskutettiin. Mun mielestä oli kamalan hankalaa, mua tosin jännittin ihan sikana ja ressasin kamalasti! En keskittyny ollenkaan, en pystyny kuunteleen saamiani ohjeita, niin Hannu näytti ihan kirjaimellisesti kädestä pitäen miten homma tapahtuu XD
Mä valutin muutamasta kohtaa, ja Hannu teki tollasen isonison läiskän tohon keskelle, lähinnä esimerkkinä mitä tapahtuu kun hiomaväriä on liikaa. Mutta silti mielummin pitää laittaa liikaa kun liian vähän. Jos hiomaväriä jää liian vähän, pinta tuntuu rakeiselta tai vähän niinku sielä olisi pieniä hiekanjyväsiä seassa.. Ja jos on liikaa niin hiomaväri tietysti valuu. Ja valumat on helpompi korjata kun se, että väriä on liian vähän. Hiomavärin kanssa riittää yks kerros, ei tarvinnu laittaa kahesti, mutta jostain kumman syystä mä silti laitoin sitä joka kerta eestaas. Ruiskun piti olla 90 asteen kulmassa maalattavaan pintaan nähden ja käden piti liikkua ja ahh oli sikana kaikkee, mitä piti muistaa.... Kaikki mitä tekee vaikuttaa jotenkin, paineet, kuinka nopeesti tekee, kuinka paljon liipasinta painaa, missä kulmassa se ruisku on ymsyms.. Kaikki vaikuttaa! Jotenkin haluan toivoo, että kokemuksen kautta nää asiat oppii, mun tarvis lakata jännittämästä ja kuunnella ohjeita! Mun lokarin kanssa olisi pitänyt laittaa alle sinkki, tai epoksi, ihan niinkun mulla oli kutina! Mutta nyt lokarin kanssa jatketaan niin, että valumat hiotaan pois ja laitetaan uus hiomaväri päälle.
![]() |
Tässä vielä kuva mun yksilöllisistä valumista:):):) |
Ja apua, pakko kirjottaa tänne ylös, minkä superemämunauksen tein tänä ruiskutuspäivänä...... Hannu käski mua kääntään kammiosta, (eli siitä nappulataulusta) mustaa vipua/ katkasijaa, missä on nuolet molempiin suuntiin, niin toiseen asentoon. Massin kammiolle, entiedä mitä päässäni liikkui, mutta ainakin mä unohdin ne nuolet kokonaan ja väänsin sitten ensimmäisen mustan katkasijan, mitä näin niin toiseen asentoon. Ja tämä katkaisija oli päävirta, jonka mä sammutin! Luokkalaiset vaan kyseli "Kia mitä sä teet, miks kammiosta sammu valot ja kaikki". Netta tuli sanoon, että olin kääntäny väärää vipua ja kammio ei enää startannu. Iski paniikki, huusin Hannun paikalle. Hannu vaan totesi, että jahas, mä oon kääntäny päävirtoja, minkä takia kammio ikäänkuin käsittää, että siellä olis tulipalo ja iski alipaineet kammioon ja kaikki luukut ja sulakkeet ja pelit ja vehkeet on nyt sit jumissa ja tukossa ja, että tarvii tilata huoltomiehet, neljä-viis päivää kammio käyttökiellossa JA 10 000e:n lasku. Mä olin aivan naama punasena ja melkein tyyliin itku kurkussa, että mitä olin mennyt tekemään ihan vaan huolimattomuuttani....
SITTEN tulee Hannun perinteiset "heh-heh, kuus-nolla" ja käynnisti kammion.. Elikkä se veti mua höplästä, minkä olin kyllä täysin ansainnu! Mutta näin olisi voinut todellisuudessakin käydä, jos olisin kääntäny kyseistä katkasijaa yhtään enemmän. Hyiettä, mikä paniikki mulle iski.. Tämän emämunauksen myötä saatiin myös ohjeistus kammion käytölle, eli PÄÄVIRTAAN EI KOSKETA varsinkaan kammion ollessa käytössä. Lisäksi Hannu neuvoi kuinka kammio startataan, uunitusasennossa ei saa sammuttaa, vaan käännetään ensin ruiskutusasentoon (mitä mun olisi pitänyt tehdä) ja sitten voidaan sammuttaa nollasta, missä palaa vaalea valo. Ja mä en ainakaan ikinä koske päävirtoihin enää, tai muutenkaan sammuta kammioo väärin!
Mutta, hommat jatkuu tällä viikolla, tarkotus olisi jatkaa kyseistä lokaria ja saada se valmiiksi ja koulun seinälle!
-Kia kiittää ja kuittaa ja muistuttaa, että virheistä oppii!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti