Olaa,
ne jotka on vähän jotain lukenu, tietää missä olin kesätöissä. No tässä ostettuani uuden tietokoneen kesätyötienisteillä selailin kuvia ja ajattelin laitella töistä vähän kuvia tänne.
Mulla oli kyllä maailman paras kesätyöpaikka. Ja toivottavasti tulevaisuuden työpaikka!
Ensimmäisenä tässä olis audi, mistä maalasin takapuskurin ja vasemman takakulman, c-pilariin tein lakkahäivytyksen. Joonas oli mukana ruiskutuksessa, mutta lähinnä vaan räpläs puhelinta eikä kovinkaan kiinnittänyt huomiota toimintaani. Kuitenkin oli hyvä, että se oli siinä lähellä jos olis ollu ongelmia. Värimassaruiskusta tuli kaikemmaailman roskia, mikä lie kun en osaa pestä ruiskua enää uuden pesurin myötä.. No hyvä tästä tuli roskienpoiston ja kiillottelun jälkeen.
 |
olaa täs mä töis |
Ainiin, ilmeisesti on tämä eräs mersun maalauskin laittelematta tänne. Tän ruiskutin koululla viime keväänä, silloiset ykköset oli tehny pohjat ja mä vaan ruiskutin ja näytin Honkalalle kuinka homma etenee. Tässä oli värimassan häivytys ja lakkahäivytykset. Ruiskutin siis helmat, takalokarit, toiselta puolen vähän sisäpieltä ja takaluukun. Yllättävän hyvin onnistu häivytys ja värimassan veto, vaikka ne on mulle aina vähän hankalia. Ainakin vielä. Lakkahäivytykset meni mielestäni ihan hyvin myös. Kuvat ei oo mitään parhaita kun oon ne puhelimella ottanu.. Mutta tässä:



Mutta takaisin töissä tehtyihin hommiin! Sain tämmösen vanhan almeran työnalle. Takakulmamälli ja Timppa vaihto siihen kaaren ruosteiden vuoksi ja loput takaloksusta oikasi. Mulle jäi pohjia siis takaloksun vaurion ja hitsisaumankittaukset. Aluks mietin, et mitenköhä tästä nyt selviän kun Joonas vaati et teen sen ite, hän ei oo neuvomassa. No alotin hiomalla P180 epärillä ja loiventelin pahimpia korimiehen jättämiä naarmuja. Hieroin kitille myös tartuntaa. Vaihdoin paperin P240 ja loiventelin lisempää. Tämän jälkeen rykäsin lasikuitukittiä koko vamma-alueelle. Ajattelin, et se on vähän parempaa tommoseen täyttöön kun toi hienokitti. Lasikuitukitti oli muutenki vähän helpompi levittää, kun noi kaarien muotoilut ei oo mun vahvuus vielä. No, kittauksesta tuli yllättävän hyvä, ei ollu hirveesti ylimääräsiä rantuja ja reunat oli siistit. Hioin lossilla P120 muotoo hakien. Kittasin toiseenkin kertaan lasikuitukitillä kun alareunasta oli jääny vähän koloja jne, vammaa oli edelleen. Kaaresta alko tulla hyvä aika reippastikkin ja vaihoin paperin P180. No sitten rykäsin oikasevan kittauksen hienokitillä kokonaan yli. Hienokittiä hieroin sitten P180. Kittailin kireet, mattasin fillerille vähän tilaa P500 epärillä. Puhalsin ja pesin ja vähän aikaa tarkistelin työni jälkee, joko voisi peitellä fillerille. Ajattelin samalla mielessäni mitä Cabas mahdollisesti antaisi tälläselle työlle työskentelyaikaa ja totesin, että mennään näillä. Peittelin ja kiskasin filleriin. Joonas oli yllättynyt kun sain yhen takakulman pohjiin samanpäivän aikana. Mua huvitti, koska omasta mielestä mun olis pitäny tuohon aikaan pystyä jo tekeen paljon enemmän ja nopeemmin..
 |
Tässä ensimmäinen kittaus. oli se sittekki aika oksennus. |
 |
tässä fillerissä, olisin voinut kyllä vetää tummemman pohjan, kun vihree on kuulemma tarkka sävy pohjavärissä |
Noh, seuraavana päivänä jatkoin hiomalla fillerin P500 epärillä ja mattailin P800 epärillä takakulman loppuun. Kävin harmaalla karhunkiellä reunat yms. Lakkahäivytyksen alueen hion vesissä ensin P3000 ja sitten pidemmälle P6000. Kuustonninen saatto olla hieman hipostelua ja liian hieno jopa, mutta tein ny varuiks niinpäin. Hionnan jälkeen sitten puhaltelin ja pesin. Ajoin auton kammioon ja etsin värikoodia. En muista löysinkö värikoodin vai en, mutta ainakaan Nissanin antama väri ei ollut hyvä, koska kävin vähän lätkärallia värin kanssa. Kysyin Esaa tuumaileen mun kanssa sitä väriä, ja sitten katottiin semmonen väri millä pystyn häivytteleen. Onnesta olin tehny pohjat ja fillerin rykässy pienelle alueelle niin kantin yläpuolella oli vielä tilaa vähän häivytellä. Värimassaa häivytin, Joonas oli tälläkin kerralla mukana, ohjeisti ja neuvo. Mielestäni sujui hyvin. Vähän oli hankala siinä vielä käyttää noita Lechlerin värejä, kun eka kierros pitäis olla kevyt ja toinen kierros sit runsaampi, mut ei kummiskaan märkä. Ja mä tunnetusti osaan laittaa värimassaa aina tarpeeks, ellen vähän extraakin jopa. No värimassan vedon yhteydessä hokasin, että mun pohja on liian vaalee. Koska tankin luukusta peitty tosi hyvin pohjat, kun vedin sinne paukulla vähän tummemman pohjan pariin kohtaan mitä hioin puhki.. Kyljessä sitten huomasin, että jaahas, tämä ei peitykkään. Joonas kerto, että vihreet on herkkiä sen suhteen. Että olisin huoletta voinu tehdä tummemman. Mutta joo, virheistä oppii. Lakkaus meni hyvin ja lakkahäivytys kans. Uunituksen jälkeen olin yllättyny kuinka sikahyvä mun lakkahäippä oli. Ei olis tarvinnu edes kiillotella, mut kiillotin sen silti.. :) Tässä sit loput kuvat:
 |
Tankin luukun alle jäi aikamoista värettä pohjiin.. |
 |
Timpan oikasemat on kyllä mukava tehdä, kun mäkin onnistun! |
 |
Tässä, lakkahäivytys. Purin peittelyitä kammiossa ja nappasin kuvan ku oli niin hyvä!! |
 |
Tässä nyt vielä toinen! |
 |
Olis pitäny ottaa kammiossa kuvat niin näkis paremmin.. Mutta toi luukun alle jääny väre oli kyllä aika karmee..... |
 |
Värimassan häivytyskin meni hyvin vaikka kuva nyt ei kaikkein paras ookkaan.. |
Seuraavana olis mersun etulokarin maalaus. Uusi osa, pieni lommo. Kittasin pikkupikku lommon ja hierasin P800 softilla vähän roskia yms jälkiä varastomaalista pois. Menetelmänä edettiin märkää-märälle. Elikkäs siis kiskasin Lechlerin Autolevelin, kaikista tummimman alle. Värin kanssa oli vähän hankaluuksia, kun ei tän ikäseen tuntunu löytyvän hyvää.. Mutta huolellisen tutkiskelun tuloksena sekin löytyi. Märkää-märälle meni hyvin. Ruiskuttelin ensin reunat ja sitten julkisivun. Pinta oli tasaisesti märkä ja kuivui tasaisesti. Jes olin onnistunut limityksessäkin. Sitten oli värimassan vuoro. Olin niin epävarma yksin siellä kammiossa, mutta päätin pärjätä. Kuumottelin toisella kierroksella, että ammuinkoha nyt liikaa vai mitä kun kuivuu niin hitaasti.. No Esahan kerto sitten kun olin valmis, ja kysyin asiasta, että kostee keli vaikuttaa niin paljon. Et en vetäny liikaa jos ei kerran valunu. No ei valunu! Sekotin Lechlerin pikalakkaa, jotta saadaan muutakin maalattua samanpäivän aikana. Rykäsin lakat ja ehkä vähän herkuttelin kun oli aika runsaasti kamaa ja yks valumakin.. No sitten Esa opettikin mulle vähän valuman korjaamista.. Tässä kuvia:
 |
Tässä aluksi |
 |
Tässä pohjaväri vedettynä |
 |
ja tässä redi. Valuma ei valitettavasti näy, mutta sijaitsi kärjessä. |
Vetäsin myös yhen Yariksen puskurin väriin ja vähän Joonaksen jakkaroita. Muista töistä mulla ei oikeen sitten ollukkaan kuvia. Tein mä sielä vähän muutakin kun vaan nää sen 9vkon aikana mitä töissä olin..
 |
Yariksen etupuskuri, sain kehut. Oli tosi buenos nachos! |
 |
ja tässä jakkarat!
|
Kia kiittää ja kuittaa. Kesätöissä oli parasta. Haluaisin kovasti jo takaisin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti