keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Nokka-akselin hammashihnan vaihto

Hejssan alla!

 Tosiaan, tää työselostus on pakko kirjottaa tänne ylös ja julkasta, koska jäin tästä ite niin epävarmaks, että meniks tää oikein ja voin sitten vanhana mummelina mahdollisesti nauraa itselleni.. :) 

  Joten, tässäpä siis nokka-akselin hammashihnan vaihto, joka tehtiin Volvon B4204T -moottoriin. Työ suoritettiin Maunon kurssilla ja tehtiin työ autodatan ohjeiden mukaan. Ja niiin, tosiaan, teksti saattaa sisältää sanavirheitä ja sen semmosia.. Nauttikaa! 

 Tavoitteet

Ajallista tavoitetta emme sen suuremmin asettaneet. Tarkoitus oli onnistua tällä kertaa paremmin kuin viimeksi, kun teimme harjoitustyötä, jossa tutkittiin mäntämoottorin rakennetta. Pyrimme olemaan valmiita ennen ruokailua. Oppimisen suhteen halusimme onnistua hyvin ja oppia osien nimiä.

Työturvallisuus

Työturvallisuuden kannalta tulee ottaa huomioon mm se, että jos työskentelee parin kanssa, niin tietää mitä toinen on tekemässä. Jos hammashihna vaihdetaan oikeasti autoon, niin kaveri ei saa startata autoa, jos toisella on vielä sormet jossain välissä. Suojakäsineiden käyttö on myös suositeltavaa.

Työn kulku

Kun aloitimme Saaran kanssa työmme, hammashihna oli osittain irrallaan ja hydraulinen hammashihnan kiristin oli huonosti kiinnitetty. Maunokin totesi, että hihna oli jätetty levälleen niin kuin koira jättää jätteensä.. No aloitimme homman, irrotimme kiristimen, se oli kiinni vain parilla pultilla. Kiersimme kampiakselin merkit ja nokka-akseleiden merkit kohdilleen. Toiseen nokka-akseliin oli merkitty valkoisella maalitussilla väärin merkki. Merkki oli tehty hampaaseen, vaikka autodatan ohjeissa luki, että kotelon tulisi olla kahden hampaan välissä, alla kuva. 


   Kiersimme nokka-akselit tämän ohjeen mukaisesti kohdilleen. Sitten pistimme nokka-akselin hammashihnan paikoilleen, aloitimme kampiakselista ja kiersimme vastapäivään ja laitoimme hihnan paikoilleen. Sitten laitoimme hydraulisen kiristimen ruuvipenkkiin ja puristimme sojottavan tapin kiristimen sisään ja lukitsimme sen.

Ollaampa me hyviä, hoho

 Tämän jälkeen pistimme kiristimen paikoilleen, pultit kiinni ja momenttiin, avasimme lukituksen ja ilmoitimme olevamme valmiita.

  Mauno tuli katsomaan, paperilla ja valolla tutki, että toisen nokka-akselin merkki oli puolella hampaalla pielessä. Käsky kävi ja kaikki uusiksi. Irrotimme kiristimen ja hihnan uudelleen. Mauno viilasi virheellisen tussimerkinnän pois ja tokaisi, että tussin peitossa olevan hampaan reunaan kaiverrettu viiva pitää olla kotelon merkin kanssa kohdakkain. Kun nokka-akselia hieman käänsi, se hyppäsi hieman eteenpäin seuraavaan lukituskohtaansa. Kävimme Saaran kanssa kysymässä Maunolta voisiko mitenkään olla mahdollista, että hampaan reunaan kaiverrettu merkki tulisi olla kotelon loven reunan kanssa kohdillaan, joka sitten varmistaisi hampaiden välin olevan kohdillaan. 

Pahoittelen epäselkeitä tekstejä.. 
   Piirsin tuohon kuvaan nyt vielä apuviivan, josta näkee, että loven reuna oli kaiverretun viivan kanssa tasan. 
Nokka-akseli oli tässä kohtaa kohdallaan ja lukittunut, sitä ei tarvinnut erikseen pitää paikoillaan ja mielestäni tuo oli ihan järkeensä käyvä. Mauno vastasi meille ”kasakkaa se sitten sillain jos ette muuten osaa”. Laitoimme hihnan takaisin paikoilleen ja kiristimen kiinni (samalla tavalla kuin aikaisemminkin) ja olimme valmiita. Siirryimme sitten muihin harjoitustöihin.


  Minua jäi itseäni tämä asia kalvamaan. Eikö se nyt mene näin? Laitan kuvat alle peräkkäin, enkä piirrä niihin nuolia, jolloin ne niistä näkee paremmin.



   Lisäksi, autodatan ohjeisiin ei ollut merkitty mitenkään kyseistä kaiverrusta, joka on hampaan reunassa, niin ajattelin, että sen on pakko olla vain tuollainen ns. apujuttu, että tietää mikä hammasväli kuuluu kotelon loven kanssa kohdakkain.
   Asia jäi minua mystisesti kaivamaan, ja olen päättänyt henkilökohtaisesti, että näin sen on pakko mennä. Jos olen väärässä, ja kaiverretun viivan tulisi olla kotelon loven keskikohdassa, niin tulkoon sitten joku minulle näyttämään miten sen saa siihen ja miltä oikein kasattu hammashihna sitten näyttää.

 Arviointi

   Mielestäni suoritimme työn hyvin, paitsi jos se nyt sitten kasattiin väärin niin, sitten emme suorittaneet työtä niin hyvin. Aikaa meillä ei mennyt kauaakaan, ohjeet olivat autodatan puolelta selkeät. Opin myös osista nuo nokka-akselit ja hammashihnat ja sellaiset.

   Mauno käski sitten tähän työselostukseen vielä kirjoittamaan mitä haittaa siitä nyt sitten oli, kun kasasimme hihnan väärin. Jos nokka-akselit ovat väärässä asennossa, venttiilit ja männät eivät ole niin kuin pitää, niin ne saattaa törmätä, jos venttiilit ovat alhaalla ja männät tulee yläkuolokohtiinsa, mikä taas meinaa sitä, että venttiilit menevät sykkyrään, eli kieroon. Kun ne ovat kierossa, niin ne eivät mene kunnolla kiinni. Venttiilit kun ei mene kiinni, ei saada painetta, jolloin polttoaineseos ei syty ja koko moottori on pilalla. 

  
  Käytin tässä sellaista tyyliä kuin suora kopiointi tikulta, mutta kai se on ihan sallittua kun itse olen kyseisen tekstin kirjoittanut silloin 24.9.2013 kun kyseinen työ oli tehty.. :) Edelleenkään mulla ei oo hajua meniks toi nyt aivan pieleen, koska oon vähän huono ymmärtämään millon mulle auotaan päätä tai millon mua koijataan ja näikseen! 

Kia kiittää ja kuittaa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti