Tosiaan, tää työselostus on pakko kirjottaa tänne ylös ja julkasta, koska jäin tästä ite niin epävarmaks, että meniks tää oikein ja voin sitten vanhana mummelina mahdollisesti nauraa itselleni.. :)
Joten, tässäpä siis nokka-akselin hammashihnan vaihto, joka tehtiin Volvon B4204T -moottoriin. Työ suoritettiin Maunon kurssilla ja tehtiin työ autodatan ohjeiden mukaan. Ja niiin, tosiaan, teksti saattaa sisältää sanavirheitä ja sen semmosia.. Nauttikaa!
Tavoitteet
Ajallista tavoitetta emme sen suuremmin asettaneet.
Tarkoitus oli onnistua tällä kertaa paremmin kuin viimeksi, kun teimme
harjoitustyötä, jossa tutkittiin mäntämoottorin rakennetta. Pyrimme olemaan
valmiita ennen ruokailua. Oppimisen suhteen halusimme onnistua hyvin ja oppia
osien nimiä.
Työturvallisuus
Työturvallisuuden kannalta tulee ottaa huomioon mm se, että
jos työskentelee parin kanssa, niin tietää mitä toinen on tekemässä. Jos
hammashihna vaihdetaan oikeasti autoon, niin kaveri ei saa startata autoa, jos
toisella on vielä sormet jossain välissä. Suojakäsineiden käyttö on myös
suositeltavaa.
Työn
kulku
Kun aloitimme Saaran kanssa työmme, hammashihna oli osittain
irrallaan ja hydraulinen hammashihnan kiristin oli huonosti kiinnitetty.
Maunokin totesi, että hihna oli jätetty levälleen niin kuin koira jättää jätteensä..
No aloitimme homman, irrotimme kiristimen, se oli kiinni vain parilla pultilla.
Kiersimme kampiakselin merkit ja nokka-akseleiden merkit kohdilleen. Toiseen
nokka-akseliin oli merkitty valkoisella maalitussilla väärin merkki. Merkki oli
tehty hampaaseen, vaikka autodatan ohjeissa luki, että kotelon tulisi olla kahden hampaan välissä, alla kuva.
Kiersimme nokka-akselit tämän ohjeen mukaisesti kohdilleen.
Sitten pistimme nokka-akselin hammashihnan paikoilleen, aloitimme
kampiakselista ja kiersimme vastapäivään ja laitoimme hihnan paikoilleen.
Sitten laitoimme hydraulisen kiristimen ruuvipenkkiin ja puristimme sojottavan
tapin kiristimen sisään ja lukitsimme sen.
![]() |
Ollaampa me hyviä, hoho |
Mauno tuli
katsomaan, paperilla ja valolla tutki, että toisen nokka-akselin merkki oli
puolella hampaalla pielessä. Käsky kävi ja kaikki uusiksi. Irrotimme kiristimen
ja hihnan uudelleen. Mauno viilasi virheellisen tussimerkinnän pois ja tokaisi,
että tussin peitossa olevan hampaan reunaan kaiverrettu viiva pitää olla
kotelon merkin kanssa kohdakkain. Kun nokka-akselia hieman käänsi, se hyppäsi
hieman eteenpäin seuraavaan lukituskohtaansa. Kävimme Saaran kanssa kysymässä
Maunolta voisiko mitenkään olla mahdollista, että hampaan reunaan kaiverrettu
merkki tulisi olla kotelon loven reunan kanssa kohdillaan, joka sitten
varmistaisi hampaiden välin olevan kohdillaan.
![]() |
Pahoittelen epäselkeitä tekstejä.. |
Piirsin tuohon kuvaan nyt vielä apuviivan, josta näkee, että loven reuna oli kaiverretun viivan kanssa tasan.
Nokka-akseli oli tässä kohtaa kohdallaan ja lukittunut, sitä
ei tarvinnut erikseen pitää paikoillaan ja mielestäni tuo oli ihan järkeensä
käyvä. Mauno vastasi meille ”kasakkaa se sitten sillain jos ette muuten osaa”.
Laitoimme hihnan takaisin paikoilleen ja kiristimen kiinni (samalla tavalla
kuin aikaisemminkin) ja olimme valmiita. Siirryimme sitten muihin
harjoitustöihin.
Lisäksi,
autodatan ohjeisiin ei ollut merkitty mitenkään kyseistä kaiverrusta, joka on
hampaan reunassa, niin ajattelin, että sen on pakko olla vain tuollainen ns.
apujuttu, että tietää mikä hammasväli kuuluu kotelon loven kanssa kohdakkain.
Asia
jäi minua mystisesti kaivamaan, ja olen päättänyt henkilökohtaisesti, että näin
sen on pakko mennä. Jos olen väärässä, ja kaiverretun viivan tulisi olla
kotelon loven keskikohdassa, niin tulkoon sitten joku minulle näyttämään miten
sen saa siihen ja miltä oikein kasattu hammashihna sitten näyttää.
Mielestäni suoritimme työn hyvin, paitsi jos se nyt sitten
kasattiin väärin niin, sitten emme suorittaneet työtä niin hyvin. Aikaa meillä
ei mennyt kauaakaan, ohjeet olivat autodatan puolelta selkeät. Opin myös osista
nuo nokka-akselit ja hammashihnat ja sellaiset.
Mauno käski sitten tähän työselostukseen vielä kirjoittamaan
mitä haittaa siitä nyt sitten oli, kun kasasimme hihnan väärin. Jos
nokka-akselit ovat väärässä asennossa, venttiilit ja männät eivät ole niin kuin
pitää, niin ne saattaa törmätä, jos venttiilit ovat alhaalla ja männät tulee
yläkuolokohtiinsa, mikä taas meinaa sitä, että venttiilit menevät sykkyrään,
eli kieroon. Kun ne ovat kierossa, niin ne eivät mene kunnolla kiinni. Venttiilit
kun ei mene kiinni, ei saada painetta, jolloin polttoaineseos ei syty ja koko
moottori on pilalla.
Käytin tässä sellaista tyyliä kuin suora kopiointi tikulta, mutta kai se on ihan sallittua kun itse olen kyseisen tekstin kirjoittanut silloin 24.9.2013 kun kyseinen työ oli tehty.. :) Edelleenkään mulla ei oo hajua meniks toi nyt aivan pieleen, koska oon vähän huono ymmärtämään millon mulle auotaan päätä tai millon mua koijataan ja näikseen!
Kia kiittää ja kuittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti